Hoe lang zit u per dag?

Minder zitten is gezonder dan meer bewegen!

Vijf dagen per week een half uur bewegen. Dat is onze huidige beweegnorm. Maar wie dagelijks een half uurtje sport, houdt nog 23,5 uur over om te zitten en te liggen. Het beweegadvies moet zich volgens bewegingswetenschapper Hans Savelberg daarom niet concentreren op meer bewegen, maar wel op minder zitten.

De wetenschapper van de Universiteit Maastricht stelde zijn onderzoek deze week voor tijdens een lezing in Den Haag. Savelberg testte het beweegadvies uit bij 18 gezonde studenten die vier dagen een strak beweegregime moesten volgen. De luie groep plofte zich veertien uur per dag in de zetel, de actieve groep ruilde een uur zitten in voor een uur rustig fietsen en de slentergroep mocht niet meer dan acht uur zitten. De rest van de tijd moesten ze ‘alledaags’ bewegen, zoals rechtstaan, slenteren en wandelen.

Na vier dagen had de groep die het zitten moest beperken significant betere bloedwaarden dan de luie en de actieve groep. De slenterende studenten hadden een lagere bloedconcentratie slechte cholesterol en vet en een verhoogde gevoeligheid voor insuline, drie factoren die het risico op hart- en vaataandoeningen en diabetes bepalen. Tussen de luie en de actieve groep vond de onderzoeker geen verschil.

Het resultaat van het nog niet gepubliceerde onderzoek doet daarom vermoeden dat minder zitten een beter advies is dan meer bewegen. Savelberg wil het onderzoek nu overdoen met grotere groepen of bij mensen met een verhoogd risico op aandoeningen zoals diabetes. De bewegingswetenschapper wil ook uitzoeken hoeveel uren we niet moeten zitten om gezond te blijven.

Bron: http://eoswetenschap.eu/