Zoek op de site:



Doet u als hardloper aan krachttraining?

Krachttraining heeft een positief effect op de snelheid van hardlopen


Krachttraining voor hardlopers:
Het is algemeen bekend dat hardlopers niet veel aan krachttraining doen. Men is er van overtuigd dat de ontwikkeling van spiermassa een nadelig effect heeft op het hardlopen. Zo denkt men dat een vergrote spierkracht het lopen en de loopsnelheid neagtief zal beïnvloeden. Met als belangrijkste reden dat de loopsnelheden omlaag gaan en dus ook de tijden tijdens wedstrijden.

Nu is het over het algemeen bekend wanneer je aan zwaardere krachttraining doet dat de snelheid omlaag gaat. Wat veel sporters niet weten is dat je kracht ook kan trainen door de krachttraining met lichtere gewichten uit te voeren maar met de nadruk op snelheid en explosiviteit.
 
 
Een systematische review, die onderzoek heeft gedaan naar de effecten van krachttraining op de snelheid van hardlopers, laat duidelijk zien dat verschillende vormen van krachttraining wel degelijk een positief effect kan hebben op de loopsnelheid van hardlopers.

Verschillen in krachttraining:
Verschillende vormen van krachttraining hebben uiteindelijk het effect dat:
  • Verhoging van de kracht een positief effect heeft op de stabiliteit en coördinatie wat betreft de mechanische samenwerking van de spieren en gewrichten.
  • Algehele krachttraining van het gehele lichaam een positief effect heeft op het lopen. Verschillende ketens zijn beter in balans waardoor overbelastingen minder snel zal leiden tot blessures.
  • Verhoging van de algehele kracht en coördinatie er voor zorgt dat de dezelfde belastingen minder intensief zullen zijn voor gewrichten en spieren. Hierdoor zullen er minder snel blessures optreden.
 
Conclusie:
De verschillende onderzoeken die gebruikt zijn tijdens de systematische review laten zien dat verschillende vormen van krachttraining een verhoging van de snelheid laten zien bij hardlopers die afstanden lopen van 3 tot 5 km. Nu ben ik van mening dat de verhoging in kracht ook zeker een effect heeft op de langere afstanden.
 
 
Daarnaast is er aangetoond dat krachttraining door middel van explosieve oefeningen een groter effect heeft op de snelheid dan algemene krachttraining. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid het geval zijn omdat explosiviteit gepaard gaat met een grote vorm van kracht en stabiliteit die bij andere vormen van krachttraining minder aanwezig is.
 
 
 
Referentie:
1. The Effects of resistance training on endurance distance running performanc​e among highly trained runners: a systematic review

 
 

 
 
In samenwerking met ELZ (Eerste Lijns Zorg), Fysiotherapie Achtse Barrier, Gezondheidscentrum Achtste Barrier, Medisch centrum Artois, Voetbalvereniging Wodan, Voetbalvereniging Acht en Tennisvereniging Tegenbosch, allen gevestigd in Eindhoven. Lid van het Koninklijke Genootschap Voor Fysiotherapie (KNGF) en Fysiovisie, een vereniging van een selecte groep fysiotherapiepraktijken in Eindhoven en omgeving.

Werkgebied in Eindhoven, Eindhoven Noord; in de wijken Achtse Barrier, Acht, Woenselse Heide, Prinsenjagt, Driehoeksbos, Blixembosch en Vaartbroek.




© Sport Fysiotherapie Eindhoven-Noord | Scipned Beheersysteem | Webdesign Cogem Eindhoven