Zwangerschap en Sport

Onlangs bleek uit een onderzoek dat veel vrouwen niet meer durven te sporten tijdens de zwangerschap. Ze denken dat het niet veilig is en zijn bang dat het schadelijk is voor hun baby.

Zonde, want zwangerschap is geen reden om te stoppen met sporten. Uit studies blijkt dat sporten tijdens zwangerschap geen schadelijke gevolgen heeft voor moeder of kind. Dit kan gedurende de hele zwangerschap.

Bij normaal verlopende zwangerschappen wordt inspanning juist aangemoedigd. Het verbetert de conditie van moeder en het vermindert mogelijk het risico op het ontwikkelen van zwangerschapsdiabetes en zwangerschapvergiftiging.

De voorwaarde voor het sporten is dat de zwangerschap normaal verloopt en er geen alarmsignalen optreden tijdens het sporten.

Do's

• 30 minuten per dag, een aantal dagen per week
  • Maximale inspanning mag
  • Verander van soort activiteit indien de het zwangere lichaam in de weg zit of bandenpijn ontstaat
  • Harde buik: verminder de intensiteit van het sporten.

Don'ts

• Vermijd na het eerste trimester contactsporten en sporten met een hoog risico op vallen
  • Scuba diving
  • Sporten op grote hoogtes
  • Sporten met gebroken vliezen of vaginaal bloedverlies

Alarmsignalen: beëindig de inspanning

• Kortademigheid in rust
  • Duizeligheid
  • Pijn op de borst
  • Spierzwakte
  • Pijn en/of zwelling van de kuit
  • Minder leven voelen

Kortom: met bovenstaande in je achterhoofd, blijf vooral gezond genieten van het sporten tijdens de gehele zwangerschap!